maanantai 12. elokuuta 2024

17.4.-29.6.2024: veneen tarkistusta, varustelua ja korjaamista

 

Jäin vuorotteluvapaalle 17.4.2024 alkaen, kun se vielä oli mahdollista. Järjestelmä lakkaisi heinäkuun lopussa. Olin haaveillut asiasta jo useamman vuoden, mutta työasioiden vuoksi ei useamman kuukauden poissaolo ollut mahdollista. Samoin haaveena oli purjehtia Manjana jonnekin eteläisempään Suomeen talvehtimaan – lähemmäksi Saaristomerta ja Ahvenanmaata.


Toisena haaveena oli veneen varustelu ja esim. sähköjärjestelmän osittainen uusiminen. Nämä hommat aloittelinkin osittain jo maissa, eli ennen veneen veteenlaskua.


  1. Akselituen kiinnityksen vahvistus

Olin jo keväällä 2023 vahvistanut akselituen kiinnitystä epoksilla ja laminoinnilla. Tämän vuoden toukokuussa vetäisin vielä liitoskohtaan epoksia.



  1. Navigointipöydän vaihto

Comfort 30-veneiden alkuperäinen navigointipöytä on asennettu pistopunkan eteen niin tiiviisti, että kulku punkkaan on vaikeaa. Talven aikana olin puutyöpiirissä värkkäillyt uuden, pienemmän navigointipöydän. Mihin täysikokoista navigointipöytää tarvitaan, kun paperisen merikartan voi tarvittaessa levittää klaffipöydälle? Kartan säilytyskin onnistuu muualla veneessä.

Vanhan pöydän irroitus ei ollut mikään nopea toimenpide, vaan se vaati useita työtunteja. Aivan kokonaan en vanhaa pöytää poistanut, koska se oli toiselta sivulta laminoitu kylkeen kiinni.




                                                                                                                                               
3. Sähkötyöt

Kulkuvalot – mastovaloa lukuunottamatta – vaihdoin led-valoihin. Valoumpioiden alle lisäsin pehmusteet, siltä varalta, että keulakaide sattuisi osumaan johonkin.


Salongin styyran puolen avolokeroon asensin uuden usb-latauspisteen.


Kävin myös akkukaupassa. Litiumakut olivat pitkään yksi vaihtoehto, mutta lopulta päädyin 2 x 80 Ah:n geeliakkuihin. (Näistä ei ole kuvaa.) Samalla hommasin myös uuden lataussäätimen, jota voisi kännykällä valvoa Bluetooth-yhteyden kautta. Merkiksi valikoitui Victron.



Pentterissä on ollut loistelamppu, joka ei kuitenkaan ole toiminut. Valaisin vaatisi kaksi lyhyttä loistelamppua – yksi ei riittänyt. Päätin vaihtaa tilalle yhden led-lampun. Kuvassa näkyvä johto on nykyään piilossa.



Loki- ja kaikumittarit asensin siten, että ne käännetään sitlooraan näkyviin kun veneellä liikutaan. Lokin tiedot saa toki plotteristakin, mutta kun laite vielä toimii eikä kuluta paljoa virtaa, niin saa olla paikoillaan niin kauan kuin toimii. Taitaa kumpikin laite olla 80-luvulta.



Sähköistä pilssipumppua en saanut toimimaan automaattimoodissa viime vuonna, ja luulin vian olevan laitteessa. Ositn erillisen pintakytkimen ja tarkistin sähkökytkennät taas kertaalleen.

                            

Lomapurjehduksen aikana selvisi, että automaattityhjennys toimi myös tositilanteessa. Asennus siis onnistui, vaikka en asiaa ehtinyt täysin varmistaakaan ennen matkalle lähtöä.

Legi 1: Raahe - Kalajoki



0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu